Partnerzy serwisu:
Pasażer

Pociągi dalekobieżne do Mrągowa i Mikołajek w 2030 r.?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Pociągi dalekobieżne do Mrągowa i Mikołajek w 2030 r.?
fot. Martyn Janduła/PKP PLKStacja kolejowa w Mrągowie
Ministerstwo Infrastruktury wyraziło wstępne zainteresowanie uruchomieniem połączęń dalekobieżnych na trasie z Olsztyna do Ełku przez Mrągowo i Mikołajki. Zarządca infrastruktury rozważa modernizację trasy, choć na razie nie ma zagwarantowanego finansowania niezbędnych prac. Pociągi sezonowe mogą natomiast pojechać niebawem do Rucianego-Nidy i Pisza.

W ubiegłym miesiącu PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o rozpoczęciu rozmów z lokalnymi samorządami w sprawie ewentualnego remontu linii 223 Czerwonka – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz – Ełk. Choć w pierwszej kolejności ruch miałby wrócić na początkowy odcinek trasy do Mrągowa, w dalszej perspektywie zarządca infrastruktury chciałby kompleksowo zmodernizować cały ciąg. Dzięki temu po kilkunastoletniej przerwie możliwe byłoby uruchamianie połączeń z Olsztyna do Ełku trasą alternatywną wobec linii 219 przez Pisz i 38 przez Giżycko.

MI chciałoby uruchamiać pociągi przez Mikołajki do Ełku

Na prowadzącej przez znane mazurskie kurorty linii mogłyby pojawić się nie tylko pociągi regionalne. – Linia kolejowa nr 223 na odcinku Czerwonka – Ełk została ujęta w tzw. planie transportowym ministra jako stan pożądany w perspektywie roku 2030 – mówi bowiem Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Wspomniany przez nią dokument stanowi podstawę do zamawiania przez resort przewozów międzywojewódzkich dotowanych z budżetu centralnego.

Na razie trudno wskazać, w jakich relacjach mogłyby ewentualnie pojechać nowe kursy. – Poddamy analizie trasowanie pociągów z wykorzystaniem linii 223 po zakończeniu wszystkich prac infrastrukturalnych oraz po udostępnieniu przez zarządcę infrastruktury możliwości składania zamówień na tę trasę – stwierdza nasza rozmówczyni. Należy przy tym zaznaczyć, że skala oczekiwanych przewozów mogłaby być kluczowa w kontekście konieczności podjęcia decyzji o realizacji inwestycji oraz o jej kształcie, w tym – o docelowych parametrach technicznych i przepustowości.

Do Pisza tylko w wakacje

W grudniu po kilkuletniej modernizacji ma zostać otwarta alternatywna wobec linii 223 linia 38, prowadząca z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko. Wówczas pociągi dalekobieżne uruchamiane dzięki dotacji MI znikną z trzeciego ciągu łączącego stolicę województwa z historyczną stolicą Mazur – linii 219, przebiegającej przez Szczytno, Ruciane-Nidę i Pisz. – Frekwencja dla obecnie kursujących tam pociągów „Biebrza” oraz „Rybak” nie uzasadnia pozostawienia ich na trasie objazdowej – argumentuje przedstawicielka resortu. Zaznacza, że od początku planowano, że po zakończeniu robót w rejonie Giżycka oba połączenia zostaną skierowane właśnie tamtędy.

– Zgodnie z obowiązującym planem transportowym obsługa Pisza przez pociągi dalekobieżne przewidziana jest sezonowo – stwierdza Anna Szumańska. Na razie resort nie poinformował, jakie konkretnie kursy będą docierać tam w kolejne lato. MI zadeklarowało jednocześnie, że wobec rosnącego popytu na transport kolejowy w północno-wschodniej części kraju przeanalizuje możliwości optymalizacji oferty. Podkreśliło jednak, że konieczne jest uwzględnienie ograniczeń eksploatacyjnych. Najważniejszym z nich wydaje się brak sieci trakcyjnej na linii 219, co skutkuje koniecznością zaangażowania taboru spalinowego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij